هدف فعالیت:
مدت زمان اجرا:
مراحل اجرا:
داستانهای خوب نوشته نشدهاند بلکه بازنویسی شدهاند. یاد گرفتن ویرایش و بازبینی به دانشآموز ویژگیهای نوشته خوب را میآموزد. اجرای این روش ناگهانی نیست و باید مرحله به مرحله پیش رفت و نمی توان توقع داشت که دانش آموز یکباره این روش را یاد گرفت. می توان به روش معلم معکوس پیش رفت و از دانش آموز خواست به انشای شما نمره دهد مثل معلم پس می توان هر بار نکتهی جدیدی را برای بررسی به دانش آموز یاد داد تا آن را بازبینی کند. این روش مناسب بچههایی است که سریع میخواهند بنویسند و نوشته خود را دوباره نمیخوانند.
مهارت بازبینی مکمل مهارت خواندن است. بازنگری مستلزم آن است که نویسندگان از نوشته خود فاصله بگیرند و متن را به طور انتقادی ارزیابی کنند.
بازبینی یک بخش مهم از فرایند نوشتن است. و این فرصت را به دانشآموز میدهد که در مورد آنچه نوشتهاند تامل کنند. بازبینی راهی برای یادگیری در مورد مهارت نوشتن است. بازبینی نزدیک به خواندن نقادانه است. برای بازبینی مفهوم یک متن، دانش آموز باید بتواند در این تامل کند که آیا پیامش با هدف نوشتهاش مطابقت دارد.
روش استفاده:
اهداف مشخص و معنیدار برای ویرایش و بازبینی ارائه دهید.
یکی از روش های مشخص کردن معیارها تمرکز بر انواع ادبی است. برای مثال، هنگام آموزش متن روایی، یک چک لیست ساده تهیه کنید که با روایتنویسی مطابقت داشته باشد. برای مثال، «آیا همه عناصر داستان گنجانده شده است؟ آیا شخصیتها به وضوح توصیف شدهاند؟ آیا داستان شما احساس شخصیتها را نشان میدهد؟»
رویکرد دیگر نه بر روی انواع ادبی بلکه به خصوصیات کلی مانند شفافیت و جزئیات توجه دارد. برای مثال، «آیا چیزی وجود دارد که درک آن دشوار باشد؟ چه واژگانی میتوانی اضافه کنی تا داستان جالبتر شود؟»
میتوانید با نمایش یک نمونه نوشتن و استفاده از آن نمونه برای مدل سازی و بحث در مورد چگونگی بازبینی نوشته به شکلی که باعث بهبود آن شود، حاصل شود.
تمرین همراه با راهنمایی و بازخورد فراهم کنید: این کار را میتوان از طریق ویرایش متون یکدیگر و از طریق گفتگوی معنیدار انجام داد. این تلاشهای مشترک این درک را تقویت میکند که نوشتن یک فرایند اجتماعی است که در آن پیامی برای مخاطب ایجاد میشود.
توجه به ایدهها، سازمانبندی ،لحن ، انتخاب واژگان و موارد دیگر، فرایند بازبینی در تصویر بزرگتر را انجام دهید.
چک لیست بازبینی میتواند شامل مواردی از جمله:
• موضوع محدود و قابل کنترل است.
• جزئیات موضوع و ایدهی اصلی را پشتیبانی کند.
• ترتیب جزئیات معنیدار و منطقی باشد.
• نوشته آغاز و پایان جالبی داشته باشد.
بازبینی شامل هر تغییری است که نویسنده در پیشنویس ایجاد میکند، از جمله تصمیماتی که هم قبل از شروع نوشتن و هم هنگام انجام پیشنویس گرفته میشود. راهکارهایی که دانشآموز را قبل از شروع نوشتن درگیر میکند - به عنوان مثال RAFT و راهکار توالی داستان – میتواند به دانشآموز کمک کند تا یک پیشنویس اولیه قوی ایجاد کند.
این مراحل برای بازبینی میتواند در درسهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. مانند نوشتن مراحل یک مسئله (ریاضی)، گزارش نتایج حاصل از یک آزمایش (علوم) و خلاصه و جمع بندی یک واقعه یا شخصیت مهم تاریخی (مطالعات اجتماعی)
اگر تازه نوشتن را شروع کرده اید ممکن است در ابتدا در بازبینی کار خود مشکل داشته باشید.