ورود / ثبت نام
مشکلات دانش‌آموزان در پایه سوم چیست؟

مشکلات دانش‌آموزان در پایه سوم چیست؟

دانش‌آموزان کلاس سومی در این سن کم‌کم یاد می‌گیرند مسئول چیزی بودن یعنی چه. اینکه کارهای آن‌ها عواقبی دارد که باید آن را بپذیرند و مسئولش باشند.

دانش‌آموزان در ابعاد مختلفی رشد می‌کنند؛ مانند رشد جسمی و روانی‌اجتماعی و شناختی. در طی فرایند رشد در بچه‌ها توانایی‌هایی ایجاد می‌شود که شناخت ناکافی از آن‌ها می‌توانند مشکل‌زا باشد. بعضی از این ویژگی‌ها وابسته به سن دانش‌آموزان هستند و از آن گذر می‌کنند و توانمندتر می‌شوند. برای همین شناخت این ویژگی‌ها در ارتباط‌گیری و برنامه‌ریزی یادگیری مناسب برای بچه‌ها ضروری است.

در جدول زیر مسائل و ویژگی‌های مهم هر بعد در پایۀ سوم را ذکر کردیم که در مدرسه و خانواده خود را نشان می‌دهند.  بخشی از این ویژگی‌ها برخاسته از رشد خود کودک است و بعضی ناشی از مواجهۀ آن‌ها با محیط اجتماعی مدرسه است. ویژگی‌های جسمی و فیزیکی، ویژگی‌هایی هستند که نمود عینی دارند. ویژگی‌ها روانی‌اجتماعی مربوط به ویژگی‌هایی است که به طور خاص در ارتباطات خودشان را نشان می‌دهند و به شخصیت و دنیای ذهنی بچه‌ها مرتبط است. ویژگی‌ها شناختی، با توانایی‌های شناختی ذهن مانند تمرکز و توجه و حل مسئله ارتباط دارد. در ستون آخر به مسائل درسی و آموزشی مسئله‌زا در این پایه اشاره کرده‌ایم.

از بین همۀ این ویژگی‌ها 4 مسئله را جدا و برجسته کردیم. با بررسی جدول قبلی به‌نظر می‌آمد بعضی از ان‌ها پررنگ‌تر هستند و خود عاملی برای مسائل دیگر هستند و در آخر ویژگی‌هایی هستند که شروع یا اوجش در این پایه دیده می‌شود که توجه به آن می‌تواند مسائل پایه‌های بالاتر را کمرنگ کند.. برای مربی که با کودک در ارتباط است توجه کردن به فهرست بلدبالایی از مسائل ممکن است کارآمد نباشد؛ برای همین اگر چند مسئله اساسی را مدنظر داشته باشد, می‌تواند اثرگذارتر در ارتباط گرفتن و آموزش عمل کند.

دانش‌آموزان کلاس سومی در این سن کم‌کم یاد می‌گیرند مسئول چیزی بودن یعنی چه. اینکه کارهای آن‌ها عواقبی دارد که باید آن را بپذیرند و مسئولش باشند. در این سن اهمیت همسالان پررنگ‌تر می‌شود و بچه‌ها بیشتر از اینکه بخواهند شبیه والدین خود باشند دوست دارند شبیه دوستان خود باشند و این انطباق خودش را حتی در لباس پوشیدن هم نشان می‌دهد. در این سن با زیاد شدن و دشوار شدن حجم مطالب درسی بچه‌ها به توانمندی خود شک می‌کنند و در این منفی‌گویی‌ها بسیاری را ممکن است از بچه‌ها بشنویم. بچه‌ها در 9 سالگی دیگر بزرگسالان را افرادی بی‌عیب و نقص نمی‌بینند و متوجه می‌شوند که بزرگسالان همانند خود آن‌ها اشتباه می‌کنند و کامل نیستند.

 

نویسنده
مقالات بیشتر
مشکلات دانش‌آموزان در پایه اول چیست؟
مشکلات دانش‌آموزان در پایه اول چیست؟

دانش‌آموزان پایۀ اول برای اولین بار وارد محیط اجتماعی تازه با قوانین بسیار می‌شوند. تا قبل از آن، بچه‌ها به خانواده و والدین خود وابسته بودند و همین تغییر می‌تواند مشکلات و مسائلی را برای بچه‌ها ایجاد کند.

مشکلات دانش‌آموزان در پایه چهارم چیست؟
مشکلات دانش‌آموزان در پایه چهارم چیست؟

در سال چهارم دبستان بچه‌ها از لحاظ اخلاقی رشد چشمگیری می‌کنند. در سال‌های قبل مسئله انصاف ممکن است برای بچه‌ها ایجاد شود؛ ولی در سال چهارم دبستان این موضوع به اوج خودش می‌رسد.

چرا homeroom teacher در جهان گسترش یافت؟
چرا homeroom teacher در جهان گسترش یافت؟

تا کنون جوامع مختلفی به homeroom teacher روی آورده اند.  گسترش پیدا کردن homeroom teacher در جوامع مختلف علت‌های مختلفی دارد. علت روی آوردن کشورها در سیستم‌های خصوصی و دولتی به معلمان در خانه متفاوت است.

صفحه اصلی
دبستان
مرکز تربیت مربی
مرکز مشاوره
مرکز حل مسئله
سنجش
امید ایران