ورود / ثبت نام
چرا کودکان را رصد کنیم؟

چرا کودکان را رصد کنیم؟

پاسخ هایی که معمولا شنیده می شود این است که متخصصان مراقبت اولیه و آموزش (ECE) کودکان را برای نظارت بر پیشرفت، تکمیل ارزیابی ها و غربالگری های مورد نیاز و شناسایی چالش های یادگیری یا رفتار مشاهده می کنند.


مشاهده بخش اصلی فرآیند ارزیابی و برنامه ریزی بهبود مستمر کیفیت (CQI) است. متخصصان ECE از مشاهده برای مستندسازی یادگیری کودک و اطلاع رسانی شیوه های تدریس استفاده می کنند. اما دلیل دیگر مشاهده، جرقه یادگیری و توسعه است.
تعاملات حرف اول را می زند
تحقیقات نشان می دهد که یادگیری کودکان خردسال به بهترین وجه در روابط و با تعاملات غنی اتفاق می افتد. کودکان برای یادگیری به تعاملات محرک و متمرکز نیاز دارند. محققان دریافتند که تقویت مهارت های تفکر کودکان از طریق تعاملات با کیفیت برای یادگیری کودکان بسیار مهم است.
زمانی که معلمان درگیر تعاملات محرکی می شوند که از یادگیری حمایت می کند و از نظر عاطفی حمایت می کند، کودکان بیشترین سود را می برند. فعل و انفعالاتی که به کودکان کمک می کند دانش و مهارت های جدید را به دست آورند، اطلاعاتی را برای کودکان فراهم می کند، پاسخ ها و واکنش های کلامی را از آنها برمی انگیزد، و مشارکت در یادگیری و لذت بردن از آنها را تقویت می کند. (یوشیکاوا و همکاران 2013)
تعاملات کیفی زمانی اتفاق می‌افتد که معلم عمدا برنامه‌ریزی می‌کند و به دقت به نحوه برخورد و واکنش به کودکان فکر می‌کند. تعاملات حمایتی عاطفی به کودکان کمک می کند تا احساس خوبی از رفاه و امنیت داشته باشند. تعاملات پاسخگو پاسخ ها و ارتباط با کودکان است که نیازهای آنها را در لحظه برآورده می کند.
بیشتر تعاملات با کودکان به متخصصان ECE فرصتی برای تعامل، تعامل، آموزش و تبادل اطلاعاتی که از رشد و یادگیری سالم پشتیبانی می کند، ارائه می دهد. روابط بین کودکان و معلمان در طول تعاملات روزمره قوی تر می شود. همانطور که کودکان اطلاعات و ایده های جدیدی به دست می آورند، متخصصان ECE می توانند آنها را تشویق کنند تا آنچه را که فکر می کنند و یاد می گیرند به اشتراک بگذارند. تفکر و یادگیری عمیق تر، کودکان را در لذت یادگیری قرار می دهد و به آماده سازی کودکان برای تجربه ها و چالش های جدید کمک می کند.
مشاهده روابط و یادگیری را پرورش می دهد
مشاهده به متخصصان ECE کمک می‌کند تا به تعاملات خود با کودکان نگاه کنند و با شناخت و حمایت از کودکان متوجه شوند که تعاملات چقدر مهم است. مشاهده راهی برای ارتباط با کودکان، کشف ارتباط آنها با دیگران و محیط اطرافشان است. کودکانی که احساس مراقبت، امنیت و امنیت می کنند، با دیگران تعامل می کنند و در دنیای خود برای یادگیری مشارکت می کنند. آنها با ورود به مدرسه به احتمال بیشتری مهارت کسب می کنند و بهتر عمل می کنند.
مشاهده: از مشاهده برای دید عینی کودک استفاده کنید. وقتی واقعا کودک را می بینید، او را می شناسید و توانایی ها، علایق و ویژگی های شخصی او را بیشتر می بینید. شناخت هر کودک به شما کمک می کند تا فعالیت های فردی و رشدی را برنامه ریزی کنید. نگاه کنید که کودک بدون ارزیابی یا برچسب زدن چه می کند و چه می گوید.
راه هایی برای ایجاد اعتماد به نفس در هر کودک بیابید. موفقیت و تلاش را تقویت کنید. او ممکن است در همه چیز موفق نباشد، اما می تواند از شکست و همچنین موفقیت درس بگیرد. پشتکار، کنجکاوی، پذیرش چالش ها و امتحان کردن چیزهای جدید را تشویق کنید.
با یادگیری بیشتر در مورد کودک، روابط را تقویت کنید. با او در مورد آنچه دوست دارد صحبت کنید و در مورد علایق مشترک صحبت کنید تا با او ارتباط برقرار کنید. حالات و رویکردهای او را به موقعیت‌ها در نظر بگیرید و به او بگویید که دیدگاه او را درک می‌کنید.
توجه داشته باشید که یک کودک با شما، سایر کودکان و محیط آموزشی درگیر شود. محیطی را با فعالیت‌ها و موادی تنظیم کنید که برای او جذاب باشد، نیازهای فردی او را برطرف کند و از پیشرفت او حمایت کند.
به مشاهدات فکر کنید تا پیشرفت هر کودک را ارزیابی کنید، نیازها و شخصیت او را درک کنید، شیوه های تدریس را بهبود بخشید، و برنامه درسی را برنامه ریزی کنید. ایده ها را برای تقویت یادگیری و روابط عملی کنید.
سوالات و نگرانی های مربوط به کودک را بررسی کنید. با خانواده ها و کارکنان در مورد او صحبت کنید. اگر رشد یا رفتار معمولی نیست، پیگیری کنید.
از کیفیت تعامل با هر کودک آگاه باشید. به عقب برگردید و نحوه و چرایی تعامل شما و سایر کارکنان با او را در نظر بگیرید. آیا همه تعاملات روابط و یادگیری را پرورش می دهند؟
در حین مشاهده و پس از آن، تغییراتی یا تغییرات کوچک ایجاد کنید. اگر چیزی جواب نداد، به جای «تحقق» با برنامه‌ها، رویکرد یا فعالیت دیگری را امتحان کنید. به این فکر کنید که چرا چیزی کار نمی کند، روش هایی برای بهبود فعالیت ها فکر کنید و به فعالیت های جدیدی فکر کنید که باید آنها را امتحان کنید.
از اطلاعات حاصل از مشاهدات برای اطلاع از شیوه ها و خط مشی های برنامه استفاده کنید. نگاهی گسترده به نحوه پشتیبانی این برنامه از همه کودکان و یادگیری بیندازید. از اطلاعات برای برنامه های CQI استفاده کنید.
مشاهده را به یک تمرین مداوم، بخشی از تمام تعاملات و فعالیت ها تبدیل کنید و مراقب تغییرات کوچک و ویژگی های فردی باشید. مشاهده مداوم فرصتی برای فعال بودن و جلوگیری از مشکلات ارائه می دهد.
یا در حین فعالیت یا مدت کوتاهی پس از آن، یادداشت برداری کنید. فراموش کردن لحظه‌های سریع «آها» زمانی که درگیر وظایف آموزشی و مراقبتی هستید، آسان است، نه به همه وقفه‌های برنامه‌ریزی نشده که ظاهر می‌شوند! یادداشت ها همچنین تشخیص الگوها و رشد را آسان تر می کند.
تعامل، روابط و ارتباطات عمیق ترین پشتیبانی را برای یادگیری ارائه می دهد. مشاهده بسیاری از اطلاعات را به هم متصل می کند تا به متخصصان ECE تصویر بهتری از هر کودک بدهد. مشاهده یک بخش مداوم و جدایی ناپذیر از یک برنامه ECE با کیفیت است و متخصصان نقش مهمی را ایفا می کنند.
 

مقالات بیشتر
صفحه اصلی
دبستان
مرکز تربیت مربی
مرکز مشاوره
مرکز حل مسئله
سنجش
امید ایران