دانشآموزان کلاس دومی با گذر از سال اول ابتدایی، از خودمحوری عبور کردهاند و متوجه این موضوع شدهاند که خود آنها و دیگران متمایز از هم هستند.
دانشآموزان در ابعاد مختلفی رشد میکنند؛ مانند رشد جسمی و روانیاجتماعی و شناختی. در طی فرایند رشد در بچهها تواناییهایی ایجاد میشود که شناخت ناکافی از آنها میتوانند مشکلزا باشد. بعضی از این ویژگیها وابسته به سن دانشآموزان هستند و از آن گذر میکنند و توانمندتر میشوند. برای همین شناخت این ویژگیها در ارتباطگیری و برنامهریزی یادگیری مناسب برای بچهها ضروری است.
در جدول زیر مسائل و ویژگیهای مهم هر بعد در پایۀ دوم را ذکر کردیم که در مدرسه و خانواده خود را نشان میدهند. بخشی از این ویژگیها برخاسته از رشد خود کودک است و بعضی ناشی از مواجهۀ آنها با محیط اجتماعی مدرسه است. ویژگیهای جسمی و فیزیکی، ویژگیهایی هستند که نمود عینی دارند. ویژگیها روانیاجتماعی مربوط به ویژگیهایی است که به طور خاص در ارتباطات خودشان را نشان میدهند و به شخصیت و دنیای ذهنی بچهها مرتبط است. ویژگیها شناختی، با تواناییهای شناختی ذهن مانند تمرکز و توجه و حل مسئله ارتباط دارد. در ستون آخر به مسائل درسی و آموزشی مسئلهزا در این پایه اشاره کردهایم.
از بین همۀ این ویژگیها 4 مسئله را جدا و برجسته کردیم. با بررسی جدول قبلی بهنظر میآمد بعضی از انها پررنگتر هستند و خود عاملی برای مسائل دیگر هستند و در آخر ویژگیهایی هستند که شروع یا اوجش در این پایه دیده میشود که توجه به آن میتواند مسائل پایههای بالاتر را کمرنگ کند.. برای مربی که با کودک در ارتباط است توجه کردن به فهرست بلدبالایی از مسائل ممکن است کارآمد نباشد؛ برای همین اگر چند مسئله اساسی را مدنظر داشته باشد, میتواند اثرگذارتر در ارتباط گرفتن و آموزش عمل کند.
دانشآموزان کلاس دومی با گذر از سال اول ابتدایی، از خودمحوری عبور کردهاند و متوجه این موضوع شدهاند که خود آنها و دیگران متمایز از هم هستند. پررنگ شدن این اتفاق باعث میشود که بخواهند خود را گونهای معرفی کنند که این تمایز را نشان دهد؛ یعنی با دستاوردها و ویژگیهای خاص خودشان. این اتفاق همین طور سبب میشود که بچهها در این سنین به خروجی کار خودشان دقت بیشتری کنند؛ زیرا این خروجی معرف آنهاست پس باید آن را صحیح انجام دهند. با گذر از خودمحوری مفهوم دوستی برای بچهها رنگ بیشتری میگیرد؛ هرچند هنوز مهارتهای لازم را کسب نکردند، خواهان آن هستند و بعد از تجربه سال اول دبستان میتوانند گروهی غیر از خانواده را بپذیرند. لجبازیهای این سن هم بهعلت همین موضوع است تا بچهها بتوانند نظر شخصی خودشان را حفظ کنند.
نکاتی دیگر نیز هستند که شایان توجه هستند. این میل به صحیح انجام دادن کارها بچهها را به تلاش برای زیبانویسی در نتیجه ریز نوشتن سوق میدهد. مهارتهای شناحتی بچهها همچنان در حال رشد است و استفاده از راهبردهایی که به حافظۀ و توجه دیداری آنها کمک کند، از مشکلات املایی و بیدقتی آنها میتواند بکاهد.