ورود / ثبت نام
وبلاگ
مشکلات دانش‌آموزان در پایه اول چیست؟
مشکلات دانش‌آموزان در پایه اول چیست؟

دانش‌آموزان پایۀ اول برای اولین بار وارد محیط اجتماعی تازه با قوانین بسیار می‌شوند. تا قبل از آن، بچه‌ها به خانواده و والدین خود وابسته بودند و همین تغییر می‌تواند مشکلات و مسائلی را برای بچه‌ها ایجاد کند.

مشکلات دانش‌آموزان در پایه دوم چیست؟
مشکلات دانش‌آموزان در پایه دوم چیست؟

دانش‌آموزان کلاس دومی با گذر از سال اول ابتدایی، از خودمحوری عبور کرده‌اند و متوجه این موضوع شده‌اند که خود آن‌ها و دیگران متمایز از هم هستند.

مشکلات دانش‌آموزان در پایه سوم چیست؟
مشکلات دانش‌آموزان در پایه سوم چیست؟

دانش‌آموزان کلاس سومی در این سن کم‌کم یاد می‌گیرند مسئول چیزی بودن یعنی چه. اینکه کارهای آن‌ها عواقبی دارد که باید آن را بپذیرند و مسئولش باشند.

مشکلات دانش‌آموزان در پایه چهارم چیست؟
مشکلات دانش‌آموزان در پایه چهارم چیست؟

در سال چهارم دبستان بچه‌ها از لحاظ اخلاقی رشد چشمگیری می‌کنند. در سال‌های قبل مسئله انصاف ممکن است برای بچه‌ها ایجاد شود؛ ولی در سال چهارم دبستان این موضوع به اوج خودش می‌رسد.

مشکلات دانش‌آموزان در پایه پنجم چیست؟
مشکلات دانش‌آموزان در پایه پنجم چیست؟

بچه‌ها در سنین آخر دبستان که کم‌کم وارد سنین نوجوانی می‌شوند، خانواده و بزرگ‌تر‌ها را مثل قبل نمی‌بینند.

مشکلات دانش‌آموزان در پایه ششم چیست؟
مشکلات دانش‌آموزان در پایه ششم چیست؟

در سال‌های ابتدایی دبستان که بچه‌ها شور و شوق شدیدی برای تعریف کردن و حرف زدن داشته‌اند در سال ششم کمرنگ‌تر می‌شود و بچه‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از کلمات، احساساتشان را با رفتارشان نشان دهند.

خوش‌بینی چیست
خوش‌بینی چیست

شما خودتان را چقدر خوش‌بین می‌دانید؟ اصلا خوش‌بینی از نظر شما چیست؟ معمولا ما برای اتفاقاتی که برایمان می‌افتد توضیح و تفسیری به خودمان یا دیگران ارائه می‌دهیم برای مثال من تصادف کردم؛ چون حواسم نبود. دوستم تلفنم را جواب نداد؛ چون آدم حواس‌پرتی است. من در این آزمون موفق شدم؛ چون تلاش کردم و ... این که ما چگونه این اتفاقات را برای خودمان تفسیر می‌کنیم نشان می‌دهد که خوش‌بین یا بدبین هستیم. 

خودکارآمدی در کودکان
خودکارآمدی در کودکان

شما به چه آدمی توانمند می‌گویید؟ کارهایی هست که خودتان یا فرزندتان حداقل از پس یکی از وظایف آن بر بیایید و بتوانید انتظارات خود و دیگران را برآورده کنید در انجام این کارها روزبه‌روز بهتر شوید؟ اگر بله، به زبان خودمانی می‌گوییم ما یا فرزندمان در انجام این کارها اعتمادبه‌نفس داریم. در اینجا ما به آن خودکارآمدی می‌گوییم.

جست‌وجوی ردپای معضل مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان در کتاب‌های فارسی
جست‌وجوی ردپای معضل مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان در کتاب‌های فارسی

از سال 1300 که اولین کتاب‌های درسی تالیف و چاپ شد تا کنون بارها تغییرات عمده‌ای در ساختار آموزش‌وپرورش و محتوای کتاب‌های درسی اتفاق افتاده است. در سال 1341 تغییراتی اساسی مثل حذف پایه ششم رخ داد و فصل تازه‌ای در آموزش‌وپرورش رقم خورد و کتاب‌های فارسی نیز از این تغییرات بی‌نصیب نماندند. 

Homeroom teacher چیست؟
Homeroom teacher چیست؟

با گسترش مدارس در جوامع معاصر، فعالان عرصۀ آموزش متوجه شدند که تمام نیازهای دانش‌آموزان در مدرسه و کلاس درس برطرف نمی‌شود به همین دلیل مفهوم جدیدی به نام homeroom teacher  در جهان مطرح شد. در آثار ادبی بسیاری می‌توان معلمانی را دید که به‌عنوان homeroom teacher با دانش‌آموزان ارتباط برقرار می‌کنند. 

چرا homeroom teacher در جهان گسترش یافت؟
چرا homeroom teacher در جهان گسترش یافت؟

تا کنون جوامع مختلفی به homeroom teacher روی آورده اند.  گسترش پیدا کردن homeroom teacher در جوامع مختلف علت‌های مختلفی دارد. علت روی آوردن کشورها در سیستم‌های خصوصی و دولتی به معلمان در خانه متفاوت است.

ظرفیتی به نام HOMEROOM
ظرفیتی به نام HOMEROOM

در سال 2019، کووید-19 به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی اعلام شد. آموزش و یادگیری از راه دور آنلاین کاربردی ترین راه حل برای ادامه آموزش و یادگیری در مدارس و آموزش عالی است. یک تغییر شدید از آموزش و یادگیری حضوری به یک محیط آموزش و یادگیری کاملا آنلاین وجود دارد.

چگونه خودکارآمدی بچه‌ها را بالا ببریم؟
چگونه خودکارآمدی بچه‌ها را بالا ببریم؟

هنگامی که ما خود را در مواجهۀ موثر با موقعیت‌های دشوار می‌بینیم باورهای خودکارآمدی ما رشد می‌کند. بااین‌حال این مواجهه زمانی موثر خواهد بود که اهداف و راه‌حل‌ها مشخص باشد.

نمود عینی امید در کودکان
نمود عینی امید در کودکان

شما فرد امیدواری هستید؟ فرزندتان چطور؟ از نظر شما امیدوار بودن یعنی چه؟ افرادی را می‌شناسید که بی‌امان ساعت‌ها حتی ماه‌ها برای رسیدن به چیزی که می‌خواهند تلاش می‌کنند و ادامه می‌دهند؟ به‌راحتی برای خودشان هدف تعیین می‌کنند و از آن لذت می‌برند و اگر ناکام شوند از راه‌های دیگری استفاده می‌کنند؟

راهکارهای افزایش امید در کودکان
راهکارهای افزایش امید در کودکان

کودکان امیدوار از خاطرات تجربیات مثبت خود استفاده می‌کنند تا در مواقع سخت سرزنده بمانند. آن‌ها داستان‌های نشاط‌آور خود را برای خود تعریف می‌کنند تا روایت شخصی مثبت ایجاد کنند.

تاب‌آوری چیست؟
تاب‌آوری چیست؟

فرزند شما وقتی با یک چالش و سختی روبرو می‌شود چه‌کار می‌کند؟ زمان‌هایی که شکست می‌خورد آیا دوباره تلاش می‌کند؟ آیا ریسک حساب شده می‌کند، بدون این که بترسد انتظارات را برآورده نکنند؟ خود شما چطور چنین ویژگی‌هایی را در خود سراغ دارید؟ چنین ویژگی را تاب‌آوری می‌گویند

عوامل محافظت‌کننده و راهکارهای افزایش تاب‌آوری
عوامل محافظت‌کننده و راهکارهای افزایش تاب‌آوری

سه مجموعه از عوامل محافظت‌کننده در رشد تاب‌آوری وجود دارد: (1) ویژگی‌های خود کودکان، (2) جنبه‌های خانواده‌شان، و (3) ویژگی‌های محیط‌های اجتماعی گسترده‌تر آن‌ها

گزارش جلسۀ اسطوره‌زدایی 22 اسفند 1401
گزارش جلسۀ اسطوره‌زدایی 22 اسفند 1401

در جلسات اسطوره‌زدایی، هر هفته، تحقیق و توسعۀ بردار میزبان افراد دیگر مجموعه است تا دربارۀ مفاهیم مختلف آشنایی‌زدایی کنیم و آن را به همان شکلی که همیشه بود نبینیم. دو جلسه‌ای است که دربارۀ حل مسئله گفت‌وگو می‌کنیم؛ به‌طور خاص تمرکزمان روی مسئله‌محوری فرهنگی است.

اثر فرزندپروری و عوامل محافظت‌کننده در تاب‌آوری
اثر فرزندپروری و عوامل محافظت‌کننده در تاب‌آوری

عوامل محافط عبارتند از تاثیراتی که واکنش فرد را به برخی از خطرات محیطی که مستعد یک پیامد ناسازگار است، اصلاح بهبود یا تغییر می‌دهند.

فرایند توسعه استعداد پویا
فرایند توسعه استعداد پویا

آندرس اریکسون و همکاران: وسعت و عمق تخصص معمولا از طریق 10 سال تمرین عامدانه به دست می‌آید، جایی که یک فرد باانگیزه دائما تلاش می‌کند تا از بازخوردها بیاموزد و در تمرین‌های هدفمند ارائه شده توسط یک مربی حامی و آگاه شرکت می‌کند تا فراتر از محدودیت‌هایش پیش برود.

روش pace برای ارتباط گرفتن با کودکان
روش pace برای ارتباط گرفتن با کودکان

بچه‌هایی که شروع زندگی سختی داشته‌اند اغلب یاد گرفته اند که دنیا جای امنی نیست و نمی‌توان به آدم‌ها اعتماد کرد تا به آن‌ها کمک کنند تا ایمن بمانند.

چه چیزی برای انتخاب درست کم داریم؟
چه چیزی برای انتخاب درست کم داریم؟

بسیاری از نوجوانان و دانش‌آموزان کشورمان در انتخاب مسیر آیندۀ خود سرگردان‌اند. این سرگردانی عللی دارد که کمابیش شاید آن‌ها را بدانیم. اما در پشت همۀ این علت‌ها مفهوم دیگری وجود دارد که مهم‌ترین حرفمان در این مقاله است و بدون توجه به آن سرمایه گذاشتن روی باقی علت‌ها بی‌معناست.

چرا یافتن استعداد فرزندمان مهم نیست!
چرا یافتن استعداد فرزندمان مهم نیست!

خیلی از ما دوست داریم که فرزندانمان به دستاوردهایی بالا برسند. اما سوال اصلی که برایمان پیش می‌آید این است که برای موفقیت باید چه‌کار کنیم؟ این سوالی است که ذهن متفکران را چندین قرن درگیر کرده است.

نوجوانی از کجا پیدا شد؟
نوجوانی از کجا پیدا شد؟

کثرت استعمال برخی مفاهیم و الفاظ علمی گاهی سبب می‌شود، افراد این مفاهیم را به عنوان واقعیت‌هایی غیرقابل انکار درک کنند و در باب پیشینه و چیستی آن سوالی مطرح نکنند و پیش‌فرض‌های آن‌را به چالش نکشند. این مسئله تا آنجا پیش می‌رود که برخی گزاره‌ها و احکام مرتبط با این مفاهیم به عنوان گزاره‌هایی بدیهی در ذهن نقش می‌بندد. نوجوانی یکی از این مفاهیم است.

آموزش مهارت‌های سوادآموزی برای سال‌های پیش از دبستان 
آموزش مهارت‌های سوادآموزی برای سال‌های پیش از دبستان 

وقتی از سواد پایه (Basic Literacy) صحبت می‌کنیم از چه حرف می‌زنیم؟ در تعریف سنتی، سواد پایه از سطح الفبا آموزی تا سطح روان‌خوانی متن‌های ساده را در برمی‌گیرد و از جنبه آموزش حساب هم شامل آموزش مفاهیم پیش ریاضی مانند جهت‌ها، درون، بیرون و اعداد تا 1000 می‌شود.

مهارتهای زبانی، گمشده نظام آموزشی
مهارتهای زبانی، گمشده نظام آموزشی

همه چیز از یک آزمون جهانی شروع شد. آزمون پرلز که به ما می‌گفت وضعیت بچه‌های کلاس چهارمی ما در خواندن، نوشتن، گفتن و شنیدن، چندان خوب نیست. کشور ما در چهار باری که در این آزمون شرکت کرده بود جزو اولین کشورها از آخر بود و این بهتر از رتبه‌های میانی بود چون وخامت اوضاع را به چشم برخی فعالان حوزه تعلیم و تربیت آورد و آنها را با یک سوال بزرگ مواجه کرد: چرا؟

اهداف کتب فارسی دبستان
اهداف کتب فارسی دبستان

در ادامه به بررسی پایه به پایه کتاب‌های فارسی می‌پردازیم و فعالیت‌ها و اهداف اختصاصی آن‌ها را بررسی می‌کنیم

بررسی کتاب‌های فارسی پایه اول و دوم
بررسی کتاب‌های فارسی پایه اول و دوم

در ادامه به بررسی پایه به پایه کتاب‌های فارسی می‌پردازیم و فعالیت‌ها و اهداف اختصاصی آنها را بررسی می‌کنیم و در مرحله نهایی براساس فعالیت‌ها و اهداف موجود در پایه سوم تا ششم، یک دسته‌بندی ارائه می‌دهیم که به ساختار ذهنی ما درباره پیشرفت آموزش مهارت‌ها در این چهار پایه کمک بهتری می‌کند.

صفحه اصلی
دبستان
مرکز تربیت مربی
مرکز مشاوره
مرکز حل مسئله
سنجش
امید ایران