در سال 2019، کووید-19 به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی اعلام شد. آموزش و یادگیری از راه دور آنلاین کاربردی ترین راه حل برای ادامه آموزش و یادگیری در مدارس و آموزش عالی است. یک تغییر شدید از آموزش و یادگیری حضوری به یک محیط آموزش و یادگیری کاملا آنلاین وجود دارد.
این موسسات باید اطمینان حاصل کنند که برنامه درسی را یکپارچه کرده و آن را مطابق با آموزش و یادگیری آنلاین تنظیم می کنند. مطابق با عادات جدید در تدریس و یادگیری، مربیان باید با استراتژیهای جدید و خلاقانه برای تعامل با دانشآموزان در طول آموزش و یادگیری از راه دور آنلاین سازگار شوند.
وجود ویروس کرونا مستلزم تغییر اساسی در سیاستهای بهداشتی، اقتصادی و تعلیم و تربیت است. در این بین نقش معلمان تعلیم و تربیت بسیار مهم است. یاددهی ویادگیری آنلاین باعث شد معلمان به تقویت سواد رسانه ای خود بپردازند تا بتوانند آموزش فعالانه را در کلاس اجرا کنند.
پس از پاندمی کرونا مفهوم homeroom موضوعیت پیدا کرد و به فضای مجازی انتقال یافت. انگیزه می تواند بر آنچه دانش آموزان می آموزند، نحوه یادگیری آنها و زمانی که آنها تصمیم به یادگیری می گیرند تاثیر بگذارد . همه گیری بیماری کرونا باعث شد تا اختلال استرس پس از حادثه در دانش آموزان دیده شود. این امر باعث کاهش امیدواری و انگیزه شد.
یکی از این فضاهای مجازی که خیلی از آن استفاده میشد واتساپ بود. وظایف معلمان در خانه در دوران کرونا به برنامه ریزی، شناخت اختلالات رفتاری، شناختی به صورت آنلاین، هماهنگی با دانش آموزان تفاوت پیدا کرد. در دانشگاه هاروارد نیز استادان برای دانش آموزان فضای اتاق خانهها را در واتساپ توسعه دادند که به طور محسوسی یادگیری در دانشجویان رادیولوژی افزایش پیدا کرد. تفاوت اتاق خانه با گروه های علمی در این بود که در این اتاق خانه ها به صورت مستمر جلساتی برای برنامه ریزی و پیشرفت دانشجویان برگزار میشد.
اتاق خانه یا همان HOMEROOM جایی است که دانش آموزان کنار هم جمع میشوند. این اتاقخانه ها ابتدا برای دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی تشکیل شده بودند و یک معلم در خانه بر آن نظارت میکند. در این مکان اطلاعیههای مختلف بین دانش آموزان توزیع میشود و فرصتی برای برنامه ریزی به دانشآموزان میدهد. Homeroom در کشورهای مختلف ماهیتهای متفاوتی دارد. مثلا در ایالت متحدهی آمریکا آنچه اهمیت پیدا میکند، تعامل بین دانش آموزان است یا در کشور فرانسه homeroom واسطه ای بین دانش آموز و کلاس درس است. در کشور افغانستان تمام اتفاقات و رویدادهای کلاس درس در اتاق خانه به اشتراک گذاشته میشود. تفاوت ماهیت homeroom در کشورهای مختلف مشهود است. به طوریکه در کشور ژاپن بخش بزرگی از زندگی دانش آموز را در بر میگیرد و تا حدی نقش والدین در آموزش کمرنگ میشود.
با افزایش استفاده از فضای مجازی و ظرفیتهای آن پس از پاندمی کرونا homeroom در شبکههای اجتماعی همانن واتساپ گسترش پیدا کرده است.
تفاوت های بین کلاس و HOMEROOM
معنی لغوی کلاس مکانی است برای تجمع دانش آموزان برای یادگیری دروس در حالی که Homeroom اتاقی است برای گردهمایی دانش آموزان. آنها میتوانند در این اتاق دروس خاصی را فرا بگیرند یا در کنار هم به تقویت مهارتهای خود بپردازند. تفاوت بین این دو به همین خلاصه نمیشود. در Homeroom معمولا کسانی که در یک اتاق برای گردهمایی جمع میشوند در یک رده ی سنی هستند، در حالیکه برای کلاس چنین ضرورتی وجود ندارد. در هند Homeroom کلاسی است که دانش آموزان در آن درس می خوانند. علاوه بر این، اغلب به آن کلاس درس می گویند. جدای از آن، معلم خانه، معلم کلاس شماست که مسئولیت تمام فعالیت های کلاس را بر عهده دارد. Homeroom نیز یک دوره است.
Homeroom در فرهنگهای متفاوت انواع متعددی دارد اما آنچیزی که میان تمام آنها مشترک است، این است که در این دورهها آنچیزی که حائز اهمیت است و نسبت به دیگر چیزها اولویت دارد، ارتباطات میان فردی و روابط اجتماعی است.
در پانسیونهای مطالعاتی شاید بتوان به مفهومی نزدیک Homeroom دست یافت اما Homeroom فراتر از آن میرود و باعث رشد ارتباطات فردی، میانفردی و روانشناختی است در حالیکه پانسیونها صرفا مکانی است برای مطالعه که ممکن است گاهی خدماتی را برای بهبود مطالعه در اختیار اعضا بگذارد.