ورود / ثبت نام
مشکلات دانش‌آموزان در پایه ششم چیست؟

مشکلات دانش‌آموزان در پایه ششم چیست؟

در سال‌های ابتدایی دبستان که بچه‌ها شور و شوق شدیدی برای تعریف کردن و حرف زدن داشته‌اند در سال ششم کمرنگ‌تر می‌شود و بچه‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از کلمات، احساساتشان را با رفتارشان نشان دهند.

دانش‌آموزان در ابعاد مختلفی رشد می‌کنند؛ مانند رشد جسمی و روانی‌اجتماعی و شناختی. در طی فرایند رشد در بچه‌ها توانایی‌هایی ایجاد می‌شود که شناخت ناکافی از آن‌ها می‌توانند مشکل‌زا باشد. بعضی از این ویژگی‌ها وابسته به سن دانش‌آموزان هستند و از آن گذر می‌کنند و توانمندتر می‌شوند. برای همین شناخت این ویژگی‌ها در ارتباط‌گیری و برنامه‌ریزی یادگیری مناسب برای بچه‌ها ضروری است.

در جدول زیر مسائل و ویژگی‌های مهم هر بعد در پایۀ ششم را ذکر کردیم که در مدرسه و خانواده خود را نشان می‌دهند. بخشی از این ویژگی‌ها برخاسته از رشد خود کودک است و بعضی ناشی از مواجهۀ آن‌ها با محیط اجتماعی مدرسه است. ویژگی‌های جسمی و فیزیکی، ویژگی‌هایی هستند که نمود عینی دارند. ویژگی‌ها روانی‌اجتماعی مربوط به ویژگی‌هایی است که به طور خاص در ارتباطات خودشان را نشان می‌دهند و به شخصیت و دنیای ذهنی بچه‌ها مرتبط است. ویژگی‌ها شناختی، با توانایی‌های شناختی ذهن مانند تمرکز و توجه و حل مسئله ارتباط دارد. در ستون آخر به مسائل درسی و آموزشی مسئله‌زا در این پایه اشاره کرده‌ایم.

از بین همۀ این ویژگی‌ها 4 مسئله را جدا و برجسته کردیم. با بررسی جدول قبلی به‌نظر می‌آمد بعضی از ان‌ها پررنگ‌تر هستند و خود عاملی برای مسائل دیگر هستند و در آخر ویژگی‌هایی هستند که شروع یا اوجش در این پایه دیده می‌شود که توجه به آن می‌تواند مسائل پایه‌های بالاتر را کمرنگ کند.. برای مربی که با کودک در ارتباط است توجه کردن به فهرست بلدبالایی از مسائل ممکن است کارآمد نباشد؛ برای همین اگر چند مسئله اساسی را مدنظر داشته باشد, می‌تواند اثرگذارتر در ارتباط گرفتن و آموزش عمل کند.

در سال ششم دبستان، بچه‌ها رسما از دوران کودکی عبور کرده‌اند. بچه‌ها که از پایه سوم کم‌کم عیب و نقص‌های بزرگ‌تر ها به چشمشان آمده است، نمی‌توانند به سادگی هر چیزی که از طرف والدین و بزرگ‌ترها به آن‌ها گفته می‌شود، بپذیرند و این بار حتی ممکن است به سراغ ارزش‌ها و باورهای آن‌ها بروند و از اینکه والدین در استقلال آن‌ها دخالت کنند ناراضی هستند. در سال‌های ابتدایی دبستان که بچه‌ها شور و شوق شدیدی برای تعریف کردن و حرف زدن داشته‌اند در سال ششم کمرنگ‌تر می‌شود و بچه‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از کلمات، احساساتشان را با رفتارشان نشان دهند. در این سن بچه‌ها به این گرایش پیدا می‌کنند در یک مهارت خاص توانمند شوند و این اشتیاق را نشان می‌دهند. در این توانایی تفکر انتزاعی دربارۀ موضوعات مختلف فکری در بچه‌ها ایجاد می‌شود که می‌تواند سوال‌ها بسیاری برای آن‌ها در زمینه‌های فکری ایجاد کند و به رویدادهای جاری در اطرافشان به تفکر بپردازند.

نویسنده
مقالات بیشتر
مشکلات دانش‌آموزان در پایه چهارم چیست؟
مشکلات دانش‌آموزان در پایه چهارم چیست؟

در سال چهارم دبستان بچه‌ها از لحاظ اخلاقی رشد چشمگیری می‌کنند. در سال‌های قبل مسئله انصاف ممکن است برای بچه‌ها ایجاد شود؛ ولی در سال چهارم دبستان این موضوع به اوج خودش می‌رسد.

مشکلات دانش‌آموزان در پایه پنجم چیست؟
مشکلات دانش‌آموزان در پایه پنجم چیست؟

بچه‌ها در سنین آخر دبستان که کم‌کم وارد سنین نوجوانی می‌شوند، خانواده و بزرگ‌تر‌ها را مثل قبل نمی‌بینند.

مشکلات دانش‌آموزان در پایه ششم چیست؟
مشکلات دانش‌آموزان در پایه ششم چیست؟

در سال‌های ابتدایی دبستان که بچه‌ها شور و شوق شدیدی برای تعریف کردن و حرف زدن داشته‌اند در سال ششم کمرنگ‌تر می‌شود و بچه‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از کلمات، احساساتشان را با رفتارشان نشان دهند.

صفحه اصلی
دبستان
مرکز تربیت مربی
مرکز مشاوره
مرکز حل مسئله
سنجش
امید ایران