مدت زمان اجرا: 30 دقیقه
ابزار مورد نیاز: برای اجرای این کاربرگ کودک به خط کش و یا متر نیاز دارد.
مراحل اجرا:
ابتدا از کودک بخواهید طول انگشتان دستش را با خط کش/ متر اندازه بگیرد. به نحوهٔ اندازهگیری کودک دقت کنید و نحوهٔ صحیح اندازهگیری را به او آموزش دهید.
در ادامه از کودک بخواهید که با دقت به فضای اطرافش نگاه کند و چیزهایی پیدا کند که طول آنها 5 سانتیمتر است. از او بخواهید همهٔ این اجسام را بیاورد و کنار هم بگذارد (تشویق کنید که تعداد بیشتری بیاورد.).حال از او بخواهید بدون اندازهگیری با خطکش و متر و با نگاه کردن به آنها طول آنها را با یکدیگر مقایسه کند و در نهایت فقط یک جسم را به عنوان جسم 5 سانتیمتری انتخاب کند. از او بخواهید جسم 5 سانتیمتری و اجسام دیگری که فکر میکرد 5 سانتیمتر طول دارند را با خطکش اندازه بگیرد.
از کودک بپرسید اگر خط کش/متر نداشته باشد و بخواهد اندازه دو جسم سنگین (مثلا «یخچال» و «در» خانه برای اینکه بدانیم یخچال از در رد میشود یا نه) را با هم مقایسه کند چه کار میکند؟ کودک را تشویق کنید تا راههای خلاقانه خود را ابداع کند. به عنوان یکی از راهکارهای موجود وجب کردن را به او یاد دهید. در ادامه یکی از اجسامی که بهعنوان جسم 5 سانتیمتری آورده بود را معیار اندازهگیری قرار دهید برای مثال اگر این جسم یک مداد است، از کودک بخواهید حدس بزند عرض پنجره (یا هر جسم بزرگتری که در دوربین دیده میشود) چند مداد است و بعد او را راهنمایی کنید تا عرض پنجره در واحد مداد را اندازه گیری کند.