هدف فعالیت:
مدت زمان اجرا:
مراحل اجرا:
همدرس گرامی، راهنمای پیشبینی یکی از روشهای پیشمطالعه و آمادهسازی ذهن برای درس بعدی است. میتوانید آن را برای دانشآموزانی که تکالیف و درسهای قبلی را مرور کردهاند استفاده کنید. یا از قبل زمانی را برای انجام این کار مشخص کنید حتی اگر همهی تکالیف انجام نشدهاند تا دانشآموز این روش را یاد بگیرد و امتحان کند، حتما بعد از این که معلم در مدرسه درسی را که با این روش پیشخوانی کردید یاد داد، از او بازخورد بگیرید.
این شیوه برای دانشآموزانی که سر کلاس خیلی توجه و تمرکز خوبی نداشتند، هدفمند درس را گوش ندادند و درس برایشان تازگی دارد میتواند کمککننده باشد؛ تا متوجه شوید دانشآموز چه قدر در کلاس گوش کرده و چه قدر دانش قبلی دارد تا سرعت مرور درس بیشتر شود.
برای دانشآموزانی که خیلی انگیزه درس خواندن ندارند و باید چند درس را برای امتحان مرور کنند نیز راهکار خوبی است تا غیرمستقیم ذهنشان را آماده کرد و مستقیم سراغ کتاب نرفت و دانستههایشان را محک زد.
برای مرور درسهای دانشآموزان پایههای بالاتر نیز میتواند روش سریعی باشد تا دانشآموز متوجه شود کدام درسها را تسلط دارد و کدام درسها را اشکال دارد و باید وقت بیشتری بگذارد.
هدف: برای فعال کردن دانش قبلی، تحریک علاقه و ایجاد کنجکاوی، تعیین هدف برای خواندن، پیشبینی کردن و تایید کردن آنها
روش استفاده:
4تا 6 جمله دربارهی ایدههای اصلی درس یا هر متنی تهیه کنید که بعضی از آنها غلط و بعضی از آنها درست باشد، تا پیشبینی خود را از این جملات بگوید.(موافقم، مخالفم، مطمئن نیستم)
یک معرفی کوتاه از موضوع درس یا متن بکنید.
سپس موافقت یا عدم موافقت را درباره جملات بگویید، چون این یک روش پیشبینی است پس غلط یا درست جواب دادن اصلا مدنظر نیست. در صورت امکان با سایرین گفتگو و مشورت کنید که چرا همچین نظری دارد.
سپس متن را بلند بخوانید، هر جای متن که جواب آن پیشبینیها بود مکث کنید و پیشبینی خود را بازبینی کند.
میتوانید بخش آخر را نیز به معلم مدرسه که درس میدهد واگذار کنید چون در هر صورت ذهن او را برای این درس آماده کردهاید. بعد از این که معلم درس را داد میتوانید با او گفتگو کنید و آنهایی که اشتباه پیشبینی کرده بوده اید را یاد گرفته یا خیر.
از این روش برای ارزیابی و مرور هم میتوان استفاده کرد.